black-lady

Alla inlägg den 14 juni 2011

Av Malin - 14 juni 2011 21:51

Idag skrittade jag fram runt terrängbanan, ca 20minuter, innan jag började trava fram i paddocken.

Idag kändes hon inte helt okej, var trött och snubblig samt att hon hostade lite :(

Därför joggade jag bara lite, och flyttade lite för skänklarna innåt banan och ut igen. Ni förstår! Skrittade sedan ytterligare tre varv på terrängbanan, så sammanlagt red jag 1h och 5minuter. Hade hackamoret idag också :)


Inte alls roligt att hon inte kändes helt okej, hon har nog någon liten infektion i kroppen. Men det är inte konstigt eftersom vädret varit så dåligt det sista!


Från och med nästa vecka ska jag börja rida en annan häst också, spännande va...? (;


Nu blir det till att äta lite och kolla ett par bloggar innan jag jag och pojkvännen ska sova :) Upp tidigt imorgon igen!

 

Av Malin - 14 juni 2011 17:45

Ladis är min hittills enda egna häst?


Vi köpte henne för 41.000 för snart 7 år sedan, genom min dåvarande tränare.

Det har nästan varit mer motgångar än medgångar under dessa år, men sjukt nog har det plötsligt släppt nu!


Visste ni också är Ladis är av den gamla, ursprungliga New forest-modellen? Den mer framtunga och grövre modellen, nu avlas dom nätta och långbenta fram istället.

För detta blev hon diplomsto med 41 poäng när hon var yngre!


Btw är hela hennes namn Börsgårds Black Lady RNF 1942. Är man diva så är man!


 

Av Malin - 14 juni 2011 15:30

Bästa (eller enda) svaret får en länkning i varje inlägg på torsdag!


Vilken tror ni är min absoluta favoritfärg?


 


Av Malin - 14 juni 2011 13:45

Som jag brukar använda mig av. Gymnasisterande och stärkande, och hästen måste vara väldigt uppmärksam på ryttaren eftersom momenten kommer snabbt inpå varandra. Samtidigt som rörelserna kan vara ganska svåra, så blir det enkelt eftersom man kan ta så mycket "hjälp" från långsidan.


(mobba inte min paintbild haha)


Man börjar alltså vid A eller C och gör skänkelvikning ut mot spåret. Där gör du sluta. Här behöver hästen vara uppmärksam eftersom den ska flytta undan den motsatta skänkeln den skulle flytta undan för i skänkelvikningen. Du kan själv avgöra om du vill avsluta slutan innan hörnpasseringen, eller så kan du fortsätta ändå tills du vänder in för skänkelvikning åt andra hållet. Sluta på böjt spår är väldigt stärkande för hästen, men också jobbigt om den inte har tillräckligt med muskler. Det här blir alltså som en "åtta" runt ena långsidan.


Jag är lite kär i den här övningen, och man kan variera den mycket! Du kan byta ut att rida halvt igenom med skänkelviknig, mot att rida ner och göra en volt tillbaka i hörnet efter kortsidan. Här kan du också göra sluta hela vägen! Du kan givetvis också byta ut slutorna mot att göra öppna, för att variera!


Det man ska passa sig lite för, särskilt när man gör öppna/sluta, är att man lätt "fastnar" i sin position över hästen. Därför är det bra att man gör momenten under en kort stund i taget, precis som i den här övningen. Hästen kan också böja sig för mycket, speciellt när det börjar bli jobbigt. Variera då med att rakrikta när du vänder halv igenom. Kanske öka gångarten? Bara fantasin sätter gränser!

Av Malin - 14 juni 2011 07:45

Nu sitter jag här och ska till skolan igen. Som ni förstått så funkar det ju inte för mig att lägga upp videoklipp längre av någon konstig anledning :(

Synd, för har gjort ett par från stallet jag tänkte visa er ju!


Hur som helst blir det heldag i skolan idag, är inte hemma förrän fem och då blir det direkt upp till stallet. Funderar på paddocken och galopparbete med bommar!


Har gjort ett par tidsinställda inlägg åt er, en av mina favoritridövningar men också en blogg/länktävling igen :) Hoppas ni tkr sånt är kul! Så länge det är enkelt liksom.


Hjälp nu blev det bråttom!

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards