black-lady

Alla inlägg den 9 juni 2011

9/6

Av Malin - 9 juni 2011 21:14

Idag var jag på studentkalas för min "lilla" kusin. Kan inte fatta att det redan var två år sedan som jag tog studenten! Vill göra om, göra bättre..


För er som fortfarande har studenten kvar har jag bara ett tips; SOV ORDENTLIGT NATTEN INNAN! Jag var helt slut hela studentdagen för jag var så trött haha... Dagen efter studenten var dock bland det roligaste jag gjort, festande ute på Smögens klippor och krogar.


Anyhow, inget stall idag för jag vart helt slut. Började ju min sommarkurs nere i Göteborg idag, riktigt intressant! Handlar om naturkatastrofer typ :) Lunchade även med fina Carro och åkte med henne hem till Uddevalla igen. Var framme vid fem och åkte raka vägen till studentfirande. Kom hem nu, och ögonen går i kors! Imorgon blir det Göteborg igen och sen ett rejält dressyrpass med damen på kvällen. Det behöver vi!


 

Bild från när jag hälsade på söta Joss i Karlstad förr-förra helgen.


Onödig info: fick kolla igenom texten flera ggr för att jag stavat/skrivit fel. Då är man bra seg i huvudet. Nu får det bli film och soovaaaa.


Av Malin - 9 juni 2011 20:58

Borde förbjudas på hopptävlingar! Folk kan inte hantera det.


Folk brukar försvara sig med att deras häst "är dum annars" eller att "den bara testar mig!".


Men har ni tänkt på hur det ser ut? Folk SLÅR sina hästar på banan, inför publik. Jag hade skämts ögonen ur mig om folk dessutom såg mig slå, bestraffa, min häst.


Reglerna säger att spö får användas som tillrättavisning, och det är väl inget fel med det i första stund. Men, hästar får spö-rapp som bestraffning av sina ryttare! Och applåder till dom domare som faktiskt påpekar, och säger till att spöet inte får användas som ett straff. Men det är långt ifrån alla som säger något när en ryttare piskar upp sin häst efter att den till exempel stannat. Men dom som ryter till då, bra jobbat!


Tänk efter lite. Om man nu "behöver" ha ett spö med sig in på banan för att den ska hoppa. Är det rätt? Att behöva ha ett spö för att hästen ska hoppa, varesig den helt enkelt inte vill hoppa, eller kanske till och med har ont? Är det rätt mot hästen? Ska man behöva ett spö för att hästen ska hoppa, för ryttarens skull?


Okej hade varit om alla ryttare nu använt sitt spö som tillrättavisning, det vill säga inte piskar den efter att den "varit dum" och stannat. Hästen har inte en sådan hjärna att den förstår vad den gör för fel om den blir bestraffad, efter att den väl har stannat. Med tillrättavisning menar jag i den stunden hästen tänker på att stanna, inte efter att den stannat. Då förstår den inte, och det blir till en bestraffning.


Egentligen är jag totalt emot att ryttarna ska rida in med spö i sin hand över huvudtaget, men hade det fungerat så att ingen ryttare använt sitt spö som straff så hade det varit mer okej. Då hade kanske inte hästarna "fallit offer" som dom ibland gör.

Men nu fungerar det inte så för alla, många frustrerade ryttare slår sina hästar. Och dessutom inför publik. Skäms! Hästen hoppar inte för sin egen skull, den hoppar för att ryttaren ber den.

 

 

 

Själv rider jag aldrig någonsin med spö. Enligt mig finns det aldrig någon ursäkt för att ha "ett vapen" med sig när man rider.

 

 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards