black-lady

Alla inlägg den 12 juni 2011

Av Malin - 12 juni 2011 18:37

Idag gick det bra i paddocken, tack och lov!

För att inte göra exakt som igår så satte jag på henne hackamoret och höjde upp lädrena till nästan hopplängd. Det är viktigt att variera anser jag.

Började med att skritta fram ett varv på vår terrängbana, alltså framskrittning i tjugo minuter, innan jag gick in i paddocken. Väl där la jag fram fyra cavalettibommar innanför spåret på ena kortsidan.


Började med att korta tyglarna och känna lite på henne i skritten; böja, flytta några steg för skänkeln, göra halt, rygga osv. Allmänt känna vilket humör hon var på. Gjorde sedan samma i trav. I och med att vi skrittade fram så länge tog jag bara och travade fram längs fyrkantspåret ca fyra varv innan jag började känna på henne på samma sätt som i skritten. Och tack och lov kändes hon villig!


Efter framridningen började jag jobba på ena volten med kortsidan (med bommarna) som rakt spår, och den öppna delen (mot mitten) som böjt spår. På den öppna delen varierade jag mellan att flytta för skänkeln, göra sluta, länga steget och galoppera. Och idag gick galoppen mycket bättre! :)

Bommarna flyttade jag successivt så avståndet blev längre. Jätteduktig var hon, längde och flöt på väldigt fint! Gjorde sedan övningen svårare längs den öppna, böjda delen genom att köra halt-galopp-skritt-skänkelvikning-trav över bommarna osv.


Lite svårt att förklara exakt men ni förstår meningen-göra henne uppmärksam, mjuk och följsam :) Genom att göra många gymnastiserande moment under väldigt kort tid i taget och byta övningar omedelbart skärper man uppmärksamheten och hästeen tröttnar inte på samma sätt som om man harvar runt på samma sätt länge!


Slutligen la jag upp en bom på stockar så det blev ett litet hinder. Rullade över detta ett par gånger innan hon fick galoppera av sig lite på långsidorna. Jätteroligt tkte hon! Efter det skrittade jag ett varv på terrängbanan igen - 20 minuter.


Supernöjd med dagens ridpass och Ladis frustade av sig riktigt rejält! Sammanlagt tid ca 1h 25 minuter.


 


Av Malin - 12 juni 2011 17:15

"Individuell och trygg omsorg, avstressad tillvaro i stora hagar skapar harmoniska hästar med de bästa förutsättningar för maximala prestationer."

"Vi tror att hästar som bor i en lugn miljö, får gå i stora hagar och får varierad träning inte bara mår bra utan också presterar bra."


   



:(

Av Malin - 12 juni 2011 15:45

Här får ni se själva hur fail filmerna blev...



 


 

Eller är det någon av er som hör ett normalt ljud? :O

-

Av Malin - 12 juni 2011 13:45

Har tryckt i mig massa mat och kaffe.

Nu drar jag till mitt hjärta i stallet!


 

Peeaaacee!

Av Malin - 12 juni 2011 12:09

God morgon! Eller god förmiddag kanske passar bättre.

Idag skiiner solen ute! Härligt, då kanske det äntligen torkar upp i hagen. Jag tänkte ta med kameran upp till stallet snart, hoppas det kan bli ett par fina bilder. Är jättedålig på att ta kort, men övning ger färdighet, right?


Blir som sagt antagligen paddocken idag igen. Rider vanligtvis ALDRIG där två dagar i rad, med tanke på underlaget. Men är ju alltid supernoga med att linda benen för att ge stöd åt senorna och sen efteråt kyla med vatten eller linimenta. Så idag får jag lov att göra så. Får dispans eftersom det gick dåligt igår ;) Idag blir det mkt skolor för att lösgöra, strecha och bygga muskler. Imorgon lägger jag upp en av mina favorit-ridövningar med lösgörande moment.


Räkna med ett par videoklipp och även bilder ikväll! Så stay tune.


 

En dag när vi var ute och promenerade i skogen. Haha hon är fortfarande vinter-luden där (:

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards