black-lady

Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Visste ni att...?

Av Malin - 16 juni 2011 12:30

Jag är VÄLDIGT noga med att smörja in Ladis hovar. Hon har lätt för att få väldigt torra och spruckna hovar, vilket kan bli ett stort problem då hon måste skos med gummisulor fram. Fett hjälper verkligen sjukt mycket! En del påstår att infettning av hovar är dåligt och gör det sämre, men det är INTE SANT. Fett agerar så att det stänger inne fukten i hoven, och stänger ute fukten utanför. Just därför ska man inte smörja/fetta in torra hovar. Dom ska vara blöta, då stängs den fukten inne i hoven!

Är hästen ute på natten så är det perfekt att smörja in på förmiddagen, då fukten från daggen sugits upp och in i hoven.


Frågade även min hovslagare Frank Hedlund (BÄSTA hovslagaren) vilket hovfett som är bäst. Svaret blev:

- Eldorado matolja.

Motivation:

- Samma verkande ingredienser som i "hovolja". Bara det att dom höjt priset X antal gånger efter att dom tillsatt några droppar tjära i det sistnämnda.


 

www.tuffaryttare.bloggplatsen.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 28 juli 2011 03:04

Nu är jag jobbig; bytt bloggadress igen! Bloggar även tillsammans med en till tjej nu, tror det kommer bli HUR bra som helst :D   Så kika in på   www.yoma.devote.se/   Hope we'll see you there. ...

Av Malin - 20 juni 2011 15:35


Nu kommer jag ha blogguppehåll i ungefär en månad, alltså tills jag kommer hem från USA den 18 juli. Vi åker ju redan nästa vecka, och fram tills dess har jag fullt upp med annat (bland annat jobbar jag med ett seriemanus, tro det eller ej) och dessu...

Av Malin - 19 juni 2011 16:09

Hej på er! Skriver bara ett supersnabbt inlägg, släktingarna kommer om en kvart nämligen! Kom från gbg för en timme sen, inte fullt funktionsduglig haha.. Men riktigt kul var det med inflyttningsfest igår :) Blir ingen ridning idag, men ska upp o...

Av Malin - 18 juni 2011 14:27


Nu är det bråttom! Kom nyss hem från stallet, ska duscha och göra mig iordning innan jag åker till göteborg. Även göra smörgåstårtor inför släktkalaset imorgon!   Så blir inte mer uppdaterat förrän imorgon, ha världens bästa lördag hörrni!   ...

Av Malin - 18 juni 2011 11:15


 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards